programma

Recensie concert Lucas & Arthur Jussen

Geschreven door Eric Schoones

Indrukwekkende aftrap van het nieuwe seizoen door Arthur en Lucas Jussen

Ondanks de uitverkochte zaal voelde het toch bijna als een intiem onderonsje, toen Arthur en Lucas Jussen na afloop van het recital het publiek, dat inderdaad ademloos had geluisterd, bedankte voor de concentratie bij dit toch niet eenvoudige programma, noch voor het publiek, noch voor de pianisten. Dat onderonsjegevoel is op zich ook niet verwonderlijk, want elke muziekliefhebber in Nederland heeft de jongens zien opgroeien, vanaf het allereerste begin toen ze als twee blonde knuffelbeertjes, leerlingen van Maria João Pires, speelden voor koningin Beatrix, tot waar ze nu zijn, met een steeds groeiende internationale carrière.

Moeilijk om naar te luisteren waren met name  de eerste twee stukken van het programma van Mendelssohn en Schubert niet. Met veel lyriek en vlugge vingers in een welluidende waterval klonk Mendelssohn en in Schubert was het meer de dramatiek die de toon zette. Het is de Jussens te prijzen dat ze het Divertimento van Leo Smit blijven spelen op recitals. Smit, kort voor zijn 43e verjaardag omgekomen in Sobibor, was een fantasievolle componist die in Parijs de invloeden van Ravel, Stravinsky, Milhaud, Honegger en Poulenc in zich opzoog. Dat ook deze muziek zo vanzelfsprekend klonk is natuurlijk ook de verdienste van Arthur en Lucas Jussen, met hun puntgave en van speelplezier doortrokken vertolkingen. Na de pauze kreeg Tilburg Le Sacre Du Printemps van Stravinsky. Geschreven in 1913 klinkt deze muziek nog altijd nieuw en het is, zoals een bekende pedagoog mij na het concert ook verzekerde, alleen al een prestatie van formaat om deze complexe partituur zo volmaakt uit het hoofd te spelen. Maar het waren niet alleen de noten die klonken, ook het rauwe verhaal van het lenteoffer kwam overtuigend over het voetlicht. De weldadige toegift, Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit van de nieuwe Bach-cd van de broers werd daarop, zoals het een onderonsje betaamt, met een spontane vreugdekreet uit het publiek ontvangen, en de cd’s gingen, gesigneerd, na afloop in de foyer als warme broodjes over de toonbank.
Later dit seizoen nog meer geweldige pianisten: Fazil Say, Eric Lu, Sophico Simsive en Zlata Chochieva!