Klik hier voor onze huidige coronamaatregelen.

Slider storioni trio 2
Dominic seldis by frank ruiter kopie 2
woensdag 15 september 2021

Bonusconcert: Storioni trio met Dominic Seldis

Programma

J. Haydn (1732-1809)

Piano Trio No. 41 in Es "Jacob's Dream", Hob. XV/31

1. Andante Cantabile

2. Allegro

R. Schumann (1810-1856)

Pianokwartet in Es, op. 47 (1842)

1. Sostenuto assai – Allegro ma non troppo

2. Scherzo (Molto vivace)

3. Andante cantabile

4. Finale (Vivace)

F. Schubert (1797-1828)

Pianokwintet in A, 'Die Forelle' D 667 (1819)

1. Allegro vivace

2. Andante

3. Scherzo: Presto

4. Thema mit variatzionen: Andantino

5. Finale (Allegro giusto)

*Heeft u een abonnement? Dan bent u bij dit concert van harte welkom. U hoeft geen kaarten te bestellen.
Bonusconcert: Storioni trio viert hun 25 jarig jubileum. Dit concert is gratis bij te wonen voor abonnementhouders.

Bart van de Roer – Piano

Wouter Vossen – Viool

Marc Vossen – Cello

Met:

Dominic Seldis – Contrabas

Gareth Lubbe – Altviool

Meer dan een jaar in the making

Na meer dan een jaar oorverdovende stilte in de concertzaal kunt u zich weer in de handen wrijven. Al enkele jaren lagen er plannen op tafel om het Storioni Trio opnieuw uit te nodigen bij Kamermuziek Souvenir – plannen die in de ijskast werden gezet om welbekende redenen. Het Storioni Trio verbindt het lokale met het internationale, het podium met het leslokaal, en muziek met het leven. Hoewel het trio momenteel opereert vanuit Amsterdam, liggen de wortels van de gebroeders Vossen in Berkel-Enschot. Al 25 jaar lang spelen Bart van de Roer, Wouter Vossen en Marc Vossen samen op podia over de hele wereld.

De drie heren zijn graag geziene gasten, niet in het minst door de brede waaier aan talenten die ze bezitten. Zo zijn ze gespecialiseerd in het tripelconcert. Hierbij soleert het trio voor het orkest, zoals in Beethovens Tripelconcert. Verschillende hedendaagse componisten schreven al tripelcomposities voor hen, onder wie David Lang, Kevin Volans, Willem Jeths, Nico Muhly, Kalevi Aho en anderen.

Ook als docenten zijn ze gevierd; aan verschillende instituten maar ook van masterclasses. Zo ook hier in Tilburg, waar het trio een dag voordat het bij ons de bühne betreedt een uitverkocht programma zal coachen tijdens een Souvenir-Masterclass in de zalen van Cinecitta.

Op het podium van de Concertzaal worden de leden van het trio dit keer niet begeleid door een orkest, maar ze spelen ook niet alleen. Gewaardeerd collega en sinds enkele jaren ook televisie-fenomeen Dominic Seldis, vergezelt het trio. Seldis staat bekend om zijn energie, flexibiliteit en sterke presentatie. Niet alleen als aanvoerder van de bassectie van het Concertgebouw Orkest etaleert hij deze eigenschappen, maar ook als presentator, dirigent, jurylid bij Maestro, en recentelijk zelfs als drag queen bij Make Up Your Mind. Hij biedt het Storioni Trio het fundament voor de uitvoering van het Forellenkwintet van Franz Schubert.

Dit heuse peloton aan muzikaal talent wordt bijgestaan door Gareth Lubbe. De Zuid-Afrikaanse altviolist speelde eerder al in het Antwerp Royal Flemish Philharmonic en Gewandhaus Orkest Leipzig, waar hij ook doceerde. Hij is een veelgevraagd kamermusicus, maar ook solist (o.a. onder Abbado en Harding). Bovendien is Lubbe een gevierd boventoon-zanger, een unieke en ongebruikelijke stijlvorm van vocale polyfonie en hij combineert beide talenten op indrukwekkende wijze.

Haydn. (1732 – 1809):

Pianotrio Nr. 41 in es ‘Jacob’s Dream’, Hob. XV/31 (1795)

Na het overlijden van Prins Nicolaas in 1790 besloot zijn opvolger, Anton I, flink te bezuinigen op de muzikale en theatrale diensten aan het Hongaarse hof Esterházy. Musici werden zo goed als op straat gezet en de kapelmeester, Joseph Haydn, kreeg een schamper loon. Haydn had enkele jaren eerder al een oogje laten vallen op de ‘Londense heren’ en zag zijn kans om de sprong te maken.

In 1794 schreef Haydn het stuk ‘Jacob’s Dream’, dat later de tweede beweging van dit pianotrio zou worden. Het stuk was geschreven voor Therese Jansen, een bevriende pianiste. Het werk is eigenlijk een practical joke en geschreven om een zelfingenomen violist, met wie Jansen in een duo speelde, een loer te draaien. Later zou de componist een eerste beweging hieraan toevoegen.

De eerste beweging is een sierlijk andante in es mineur, een uitzonderlijk donkere toonsoort voor deze bezetting. In dit rondo wordt het openingsthema afgewisseld met diverse contrasterende episodes, maar wordt vooral de aandacht gevestigd op de laatste episode en het navolgend thema. Een plotse modulatie transporteert de luisteraar naar Schubertiaanse sferen alvorens een bloedmooi, geornamenteerde versie van het thema het deel sluit.

Het Allegro, lees: het eigenlijke ‘Jacobs Dream’, is een korte beweging die als grap geschreven was om de technische beperkingen van Therese Jansens violist bloot te leggen. Het werk staat vol met onmogelijk snelle trekjes en onnoemelijk hoge passages.

Een uitdaging voor elke violist en een gedurfde opener!

Schumann (1810 – 1856):

Pianokwartet in Es, op. 47 (1842)

In februari 1842 ondernamen Robert Schumann en diens echtgenote Clara een concerttournee langs verschillende Duitse steden om Clara’s kunde op de piano te promoten. Robert voelde zich aan de kant geschoven omdat zijn vrouw de aandacht kreeg en keerde begin maart al terug naar Leipzig. Schumann zocht kortstondig  troost in de fles, maar bestudeerde ook de kwartetten van Haydn en Mozart. Na Clara’s terugkeer en het wijken van de mentale wolken vloeiden verschillende van Schumanns beste kamermuziekwerken uit zijn pen, waaronder zijn Pianokwartet in Es.

De eerste beweging opent met een hymne-achtige melodie gevolgd door een licht geagiteerd Allegro, als ware het de mentale wolken van de componist die plaats maken voor het zonlicht.

Hierop volgt een geënerveerd Scherzo, een korte beweging die als rumoerige oceaan nog het gevaarlijkst lijkt onder het wateroppervlak.

Het Andante cantabile is dan weer een staaltje bloedrode Romantiek, geopend door een cello-thema dat zoals de Zwaan uit Saint-Saëns’ ‘Carnaval des Animaux’ sierlijk rond de luisteraar draait.

De Finale opent zoals het een finale betaamt: een vingervlugge beweging die gedurende deze beweging die pendelt tussen sonate en fuga. Zelfs tijdens de zachtste en zoetste passages horen we de spanning in boog en snaar.

Schubert (1797 – 1828):

Pianokwintet in A, ‘Die Forelle’ D667 (1819)

Het avondprogramma loopt van pianotrio langs pianokwartet tot de finale: het Forellenkwintet van Franz Schubert. De jong-overleden componist, met name bekend van zijn liederen, had ondanks zijn schampere 31 jaar een enorme invloed op de genres waar hij zich aan waagde. Zo schreef hij op 22-jarige leeftijd het Forellenkwintet, een onwaarschijnlijk belangrijk werk in de kamermuziek.

De bezetting is erg ongewoon. Contrabas in kamermuziek is zeldzaam; een bas is nu eenmaal onhandig in huiselijke sferen. Eén verklaring zou zijn dat de opdrachtgever, een zekere Sylvester Paumgartner, deze bezetting eiste, een andere dat Schubert het werk modelleerde naar Hummels op. 87. Desalniettemin is het werk een centrale spil geworden voor kamermuziek.

Het werk opent met een Allegro in de gebruikelijke Weens-klassieke stijl, maar Schubert laat al snel voelen dat hij harmonisch verder reiken zal dan gebruikelijk. Al in maat 11 krijgen we een eerste hint naar de schijnbewegingen die we op ons bord zullen krijgen. Let ook goed op het stijgende 6-noten motief dat in bijna elke beweging verstopt zit (alleen het Scherzo doet het zonder).

De tweede beweging brengt de vocale kwaliteit van elk instrument naar voren. Schubert toont zich op z’n best: alle musici moeten delicate lijnen vertolken, soms mijmerend, soms zangerig. Het schetterende scherzo van de derde beweging knalt uit de startblokken, neemt even een zoete adempauze en danst bij wijze van spreken de kroeg weer uit.

In de 4e beweging horen we eindelijk waarom het werk aldus getiteld is. In dit thema met variaties herneemt Schubert de melodie van ‘Die Forelle’ en laat deze langs verschillende begeleidingen en sferen wandelen. Elke variatie wordt door een andere instrumentatie vertolkt, met enorme, karakteristieke contrasten. Ook in de finale bewaart Schubert deze contrastrijke stijl, ditmaal grootser opgezet: een enorme inspanning voor het ensemble

Gratis masterclass Storioni Trio

Op dinsdag 14 september zullen leerlingen van Fontys AMPA een masterclass krijgen van het Storioni trio. Onder begeleiding van het trio zullen zij aan de slag gaan met stukken van bekende componisten.

Deze gratis masterclass bijwonen? Dat kan! Meld uzelf aan door een mailtje te sturen naar info@kamermuzieksouvenir.nl. Dan zien we u graag op dinsdag 14 september bij Cinecitta aan de Willem II straat 29 in Tilburg. De Masterclasses zullen plaatsvinden tussen 14:00 uur en 21:00 uur. Het volledige programma vind je hier.

Wilt u geen concert meer missen? Kies dan voor een abonnement.

Nooit meer iets missen? Zet notificaties aan!